رقابت جهانی بر سر فراوری واکسن کرونا، چین برنده می گردد؟

به گزارش دنیای ویدئو، چین برای اولین بار از رونمایی از یک واکسن پیروز اطلاع داد. بیماری کویید 19 در سرتاسر دنیا پخش شده است، اقتصاد را فلج نموده است و تا کنون بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر را به کشتن داد و البته به چهرۀ بین المللی چین آسیب زیادی وارد کرد. چین بنا دارد در سال 2021 با واکسیناسیون بخش بزرگی از دنیا، نگاه دنیا به این کشور را بهبود ببخشد. اگرچه کشورهای زیادی در کوشش بودند که به واکسن دست پیدا نمایند. چین در رقابتی جدی با ایالات متحده و سایر کشورهای غربی برای فراوری واکسن قرار داشت اما دست آخر توانست در این رقابت پیروز گردد و از مزایای استراتژیک دست یابی به این واکسن بهره مند گردد.

رقابت جهانی بر سر فراوری واکسن کرونا، چین برنده می گردد؟

واکسن چینی در مراحل انتهای آزمایش

در رقابت دنیای بر سر فراوری واکسن کرونا، چین با پنج شرکت فعال در زمینه فراوری واکسن کووید-19، یکی از شانس های اصلی ساخت و فراوری واکسن در دنیا محسوب می گردد. شرکت های چینی مانند برخی از شرکت های اروپایی در حال آزمایش مراحل انتهای واکسن های خود هستند. به گفته مقام های چینی، بیش از 60 هزار نفر در این کشور واکسن کرونا را دریافت نموده اند و هیچ کدام از آن ها دچار اثرات جانبی نشده اند. شهروندان چینی بین 18 تا 59 سال می توانستند برای دریافت این واکسن داوطلب شوند. این واکسن در دو نوبت 14 تا 28 روزه به آن ها تزریق شد. بعلاوه به آن ها گفته شده است که ممکن است اثرات جانبی مانند سوزش در محل تزریق واکسن و بالا رفتن دمای بدن تا 24 ساعت پس از تزریق واکسن را تجربه نمایند. مانند بسیاری از کشورها، تمرکز چین برای واکسیناسیون سراسری علیه کرونا، بر روی گروه های حساس و در معرض بیماری مانند کارکنان بخش بهداشت و مسافران به خارج از کشور است، البته افرادی که درگیر ویروس هستند هم می توانند واکسن را دریافت نمایند. مسئولان این پروژه می گویند هر فرد باید حداقل 2 دوز از این واکسن را دریافت نمایند و البته مراقبت های همیشگی مانند استفاده از ماسک هم ادامه یابد. چرا که نمی توان با دریافت واکسن به سرعت به زندگی عادی برگشت. چین امیدوار است که تا انتها سال 610 میلیون واکسن فراوری کند. در حال حاضر 13 واکسن کووید-19 در چین در مرحله آزمایش بالینی است و 10 کشور مانند برزیل، مصر، پاکستان، مکزیک و امارات داوطلب آزمایش واکسن های چینی شده اند.

در این زمینه بخوانید:

توزیع واکسن ویروس کرونا از هفته آینده

همه آنچه که باید درباره واکسن های کرونا بدانیم

در سرتاسر دنیا 11 واکسن در مرحلۀ سوم آزمون هستند. مرحلۀ سوم مرحلۀ نهایی قبل از دریافت تأییدیه های قانونی است. واکسن پیروز چینی که در آزمایشگاه ووهان ساخته شده است تا به امروز روی چهار نفر آزمایش شده است. این چهار نفر از افراد در خط مقدم مبارزه با کرونا در امارات متحدۀ عربی بودند. این واکسن پیروز در راستا دریافت تاییدیه های قانونی است. اما واکسن های آمریکایی که Moderna و Pfizer هم در این مرحله هستند و قرار است به زودی تأییدیه ها را دریافت نمایند. ایالات متحده فعلاً برنامه ای برای توزیع واکسن به بیش از نیمی از مردم دنیا که درکشورهای در حال توسعه هستند ندارد. ایالات متحده تا کنون تمایلی برای حمایت از برنامۀ سازمان بهداشت دنیای برای رساندن واکسن به کشورهای درحال توسعه نشان نداده است.

با کناره گیری ایالات متحده از برنامۀ سازمان بهداشت دنیای، چین این فرصت را یافته است که رهبری واکسن رسانی به دنیا را در اختیار بگیرد و خود را به اسم ناجی کشورهای در حال توسعه معرفی کند. چین حتی اگر در مسابقۀ فراوری واکسن برنده گردد، احتمالاً توان رقابت در بازارهای آمریکا، اروپا یا ژاپن را ندارد، هرچند که فراورینماینده های چینی کوشش نموده اند که بازار واکسن اروپا را هم برای خود نمایند و برای برطرف موانع نظارتی کوشش زیادی نموده اند. بیشتر کشورهای اروپایی قراردادهای پیش خریدی با فراورینمایندگان غربیِ این واکسن از جمله Moderna، Pfizer، AstraZeneca امضا نموده اند. برای یک کشور ثروتمند قیمت واکسیناسیون هر شهروند قیمت بالایی نخواهد بود. مودرنا، یکی از شرکت های فراورینماینده واکسن کووید-19 تخمین زده است که هزینه واکسیناسیون برای هر نفر بین 64 تا 74 دلار، با احتساب واکسن تقویت نمایندۀ مورد احتیاج، برای هر نفر است.

آسیا و آفریقا؛ مشتری واکسن چینی

اما بازار اصلی واکسن ساخت چین آسیا، آفریقا، خاورمیانه و آمریکای لاتین است. مناطقی که چندان توانایی فراوری واکسن ندارند اما خریداران بزرگی برای واکسن محسوب خواهند شد. 18 کشور از جمله آرژانتین، بحرین، بنگلادش، برزیل، مصر، اندونزی مراکش، پاکستان، پرو، روسیه، عربستان سعودی، ترکیه و امارات متحده عربی در مرحلۀ سوم آزمون بالینی واکسن چینی هستند. حتی اگر چین برای فروش واکسن خود یارانه بدهد باز هم بازار بزرگی را به دست می آورد. چین بنا دارد که این یارانه را به کشورهای در حال توسعه بدهد. رئیس جمهوری چین در اوایل ماه مه قول داد که واکسن فراوری چین را به یک کالای عمومی برای همۀ دنیا تبدیل کند. او قول داده است که یک میلیارد دلار وام به کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب وام بدهد تا بتوانند واکسن را تهیه نمایند. ماه گذشته هم مکزیزک قراراداد خرید 70 میلیون دوز واکسن را با چین به امضا رساند. چین بنا دارد حتی قبل از واکسیناسیون عمومی مردم خود صادرات واکسن را شروع کند که حسن نیت خود را نشان دهد.

منبع: ABC News و FOREIGN AFFAIRS

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 608

به "رقابت جهانی بر سر فراوری واکسن کرونا، چین برنده می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت جهانی بر سر فراوری واکسن کرونا، چین برنده می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید