یک کتاب هدیه کن، 36 کتاب هدیه بگیر!

به گزارش دنیای ویدئو، خبرنگاران در اصفهان - مهدی رشیدی اقدم: چند روزی است در شبکه های اجتماعی چالشی راه اندازی شده که این بار با جهانی ما کتابخوان ها سر و کار دارد. چالش به این صورت عنوان شده است ما به دنبال آدم هایی هستیم برای شرکت در یک تبادل عظیم کتاب... در همین جمله آغازین متنِ اعلامیه با استفاده از روش قیاسی یعنی آغاز از کلیات و پس از آن زیبا جلوه دادن این عمل با بهره گیری از جداسازی آدم هایی که می خواهند در یک اتفاق خوب شرکت نمایند با آنهایی که نمی خواهند، هیجان لازم ایجاد می گردد. تا اینجا همه چیز عالی به نظر می رسد و چه کاری پسندیده تر از تبادل کتاب و حتی چه هدیه ای بهتر از کتاب؟! اما در ادامه متن اعلامیه این چالش اینطور آمده است: تنها کاری که باید انجام دهید، این است که کتاب مورد علاقه تان را بخرید (فقط یک کتاب) و برای یک فرد ناشناس بفرستید، من آدرس آن فرد را به طور خصوصی برای شما ارسال می کنم و شما به طور حدودی، 36 کتاب دریافت می کنید. این کتاب ها، کتاب های مورد علاقه آدم های ناشناس از سراسر جهان هستند. اگر علاقه دارید که به ما بپیوندید کلمه in را به من پیغام دهید در ادامه متن این اعلامیه مسائل آغاز می گردد، اگر از کوشش های متن برای برانگیخته کردن هیجان افراد با جملاتی مثل: این کتاب ها، کتاب های مورد علاقه آدم های ناشناس از سراسر جهان هستند و فقط یک کتاب گذر کنیم، نمی گردد آن عدد 36 را نادیده گرفت.

یک کتاب هدیه کن، 36 کتاب هدیه بگیر!

افراد زیادی با دیدن این عدد، علاقه مند به شرکت در چالش می شوند. من برای این عزیزان که مثل خود بنده علاقه داشته اند و مطالعه کتاب های بیشتر آن ها را سر ذوق می آورد، چند کلامی دارم. ابتدا در خصوص آن عدد 36:

احتمال وقوع پدیده A در حالی که می دانیم پدیده B اتفاق افتاده، یک احتمال شرطی است. P(AB)=P(AB)/P(B) احتمال وقوع هر پدیده تصادفی برابر است با نسبت تعداد اعضای آن پدیده به تعداد اعضای فضای نمونه. یعنی اگر شخصی 2000 دنبال نماینده در صفحه اجتماعی خود داشته باشد و این چالش را اعلام کند، احتمال وقوع 2000 درخواست کتاب خواهد داشت، که با فرمول پیشامد ابتدایی حدود 340 درخواست رخ خواهد داد. در این صورت به خوبی تعیین می گردد هرچه تعداد افرادی که دنبال نماینده یک فرد هستند، بیشتر باشد کتاب بیشتری هم نصیب آن فرد می گردد، زیرا نفر بعدی ملزم خواهد بود آدرس فرد قبلی را به صورت ناشناس به شرکت نماینده بعدی بدهد تا کتاب ها برای او ارسال گردد. اینجاست که ممکن است اتفاق بدی اتفاق افتاده و عده ای شروع به سوء استفاده از تعداد بالای دنبال نمایندگان خود (سهوا و یا عمدا) بنمایند.

البته همانطور که پیش بینی می شد این پدیده در روزهای گذشته رخ داد و چند شعبه شهر کتاب و افرادی با تعداد بالای دنبال نماینده در چالش شرکت کردند و نتیجه آن چیزی نبود جز ارسال چند صد کتاب برای این افراد و قطع شدن چرخه انتقال در مراحل بعدی برای کسانی که دنبال نماینده اندکی دارند.

اما بهتر است نگاهی به سرشروع این چالش داشته باشیم که با اندکی جست وجو متوجه خواهیم شد این چالش هم مشابهی خارجی در سال 2018 میلادی داشته است، که پس از چند روز مشارکت گسترده مردم و رخ دادن (گره احتمالات) متوقف شده و در آگوست همان سال سایت های خبری عنوان می نمایند که این چالش توسط چند کلاهبردار ایجاد شده است. متن چالش آن ها نیز عینا همان متنی است که این روزها می بینیم و بدون کوچکترین تغییری صرفا به فارسی ترجمه شده است. در سال 2018 مقالاتی هم در خصوص این چالش نوشته شد که هر کدام از یک نظر این چالش را مورد نقد و آنالیز قرار دادند. در مقاله ارائه شده در سایت Slate پس از آمارگیری عنوان شد: بیشترین چیزی که مردم را به چالش جذب کرد، همان عدد 36 بود، که افراد زیادی هیچ شکایتی نداشتند و از خیال دریافت 36 کتاب رایگان راضی هم بودند، بدون اینکه سوال نمایند این عدد از کجا آمده است! در انتها مقاله بیان می گردد که این چالش به نوعی کتاب دوستان را هم گرفتار چرخه یک حرکت هرمی و فراوری پانزی نموده است.

همچنین در مقاله معتبر دیگری که توسط دکتر میتال Raghav Mittal، مدیر ارشد گوگل، نوشته شد، بیان می گردد: طرح اهدای 1 به 36 کتاب یک طرح هرمی است. این مقاله با عنوان Why the 1 for 36 Book Exchange is massive Pyramid Scheme به مطالب جالبی پرداخته است؛ در ابتدا ایرادت طرح را با یک مثال بسیار ساده شرح می دهد. مثال از این قرار بود: ابتدا آلیس چالش 1 به 36 کتاب را با دوستش بابی مطرح می نماید. سپس بابی به دوستان خودش یعنی کُری و دیوا اعلام می نماید و آدرس آلیس را می دهد تا هر کدام یک کتاب برای او بفرستند. هر دو آن ها قبول می نمایند و اهدا کتاب صورت می گیرد. سپس بابی از آنها می خواهد که چالش را ادامه بدهند، اما یک مشکل جدی وجود دارد؛ دیوا هیچ دوستی بجز بابی و کری در صفحه خود ندارد و اینجاست که کار گره می خورد.

دکتر میتال در ادامه مقاله نیز با یک مدل ساده تعیین می نماید که چرا طرح های هرمی واقعیت ندارند و در مرحله سیزدهم، همان طور که در تصویر مشاهده می کنید، جمعیت قاعده هرم از جمعیت کل دنیا پیشی می گیرد.

اگر از این مقالات هم بگذریم، باید نگاهی به مسائل طرح حاضر انداخت که تا به حال در جامعه ما ایجاد نموده است. در گفت وگو با یکی از اشخاصی که تعداد دنبال نماینده زیادی داشت و در چالش مذکور شرکت نموده بود، اینطور عنوان شد که: تا به حال 54 کتاب دریافت نموده و از آن کتاب ها 20 عنوان تکراری و 10 عنوان را قبلا مطالعه نموده بود و ارزش مادی کتب حدود 3 میلیون تومان بوده است و شخصی دیگری دریافت 360 کتاب به ارزش بیش از 14 میلیون تومان را تایید کرد. البته هر دو فرد بسیار راضی از این کسب درآمد و نه دریافت کتاب بودند.

و اما سخن انتهای؛ شکی نیست برای جامعه کتابخوان و اهل مطالعه هدیه ای بهتر و زیباتر از کتاب وجود ندارد، و چالشی اینچنین در صورت درست انجام شدن آن می تواند به مراکز بسیاری مانند: چاپ و نشرها، کتابفروشی های خرد و عظیم، اداره پست و... در شرایط بد مالی حال حاضر سودرسانی کند و در کنار آن شروع یک حرکت زیبا برای گسترش کتابخوانی و فرهنگ خوب اهدای کتاب گردد. اما سوال هایی وجود دارد! که آیا نمی گردد به همین شکل ماهیانه یک کتاب برای یکی از دوستانمان ارسال کنیم و آن فرد هم همین کار را انجام دهد؟ و البته پیش از آن بپرسیم کتاب را خوانده است یا نه؟ تا کتاب های تکراری و پرمصرفِ این روزهای بازار، کمی به حاشیه رفته و جایی برای خرید و فروش و البته مطالعه کتاب های جدید باز گردد؟ آیا بهتر نیست به جای ارسال چند صد جلد کتاب برای فردی ناشناس، به صد نفر متفاوت و به هر کدام یک کتاب هدیه دهیم؟ و البته سوال های بی شمار اینچنین که هر فرد با فکر کردن به چالش های امروزیِ دنیای مجازی می تواند برای خود و دیگران مطرح سازد.

کتاب بخوانیم و در مواجهه با هر پدیده ای فکر کنیم؛ حتی به خود آن کتابی که می خوانیم ساعت ها و روزها فکر کنیم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 4 دی 1399 بروزرسانی: 4 دی 1399 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 171

به "یک کتاب هدیه کن، 36 کتاب هدیه بگیر!" امتیاز دهید

3 کاربر به "یک کتاب هدیه کن، 36 کتاب هدیه بگیر!" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک کتاب هدیه کن، 36 کتاب هدیه بگیر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید