آمریکا معافیت عراق از تحریم های ایران را 4 ماه تمدید کرد

به گزارش دنیای ویدئو، به گزارش خبرنگاران، وبگاه گزارش نفت عراق (Iraq Oil Report) از موافقت دولت آمریکا با تمدید معافیت تحریمی عراق برای خرید گاز و برق از ایران در یک بازه زمانی 4 ماهه اطلاع داد.

آمریکا معافیت عراق از تحریم های ایران را 4 ماه تمدید کرد

این نخستین معافیتی است که در دوره ریاست جمهوری جو بایدن برای عراق در نظر گرفته می گردد.

لوئیزا لاولاک رئیس دفتر واشنگتن پست در بغداد نیز به نقل از سخنگوی دولت آمریکا، این خبر را تائید نموده است.

این معافیت 120 روزه در حالی است که دولت بایدن هنوز به وعده خود مبنی بر بازگشت به برجام عمل ننموده و هیچ گام محسوسی برای برطرف تحریم های ضدایرانی برنداشته است.

روز گذشته، احمد العبادی سخنگوی وزارت برق عراق ابراز امیدواری کرد که مقامات ایران در راستای توافق صورت گرفته با عراق گاز مورد احتیاج نیروگاه های عراق را تأمین نمایند تا اینکه عراق بتواند در فصل گرما برق مورد احتیاج خود را تأمین کند.

العبادی درباره صادرات برق و گاز ایران به عراق نیز گفت که صادرات گاز ایران به عراق قبلاً 50 میلیون فوت مکعب در روز بود، اما در حال حاضر این عدد به 22 میلیون فوت مکعب گاز رسیده که دلیل این کاهش صادرات از سوی ایران انباشته شدن بدهی بغداد به تهران ناشی از تحریم های آمریکاست.

این مقام مسئول عراقی در عین حال درخصوص چرایی کاهش صادرات گاز ایران به عراق هم اظهار داشت که علت این امر طلبی است که ایران از عراق دارد و مبلغ بر 2 میلیارد و 600 میلیون دلار است. مبلغی که توسط دولت عراق تأمین شده در بانک تجارت عراق نگهداری می گردد. اما به علت تحریم هایی که علیه ایران وضع شده امکان تحویل آن به این کشور وجود ندارد.

لازم به ذکر است که این اقدام مایه آسودگی خاطر عراق است که برای تأمین نیرو به واردات برق و گاز از ایران متکی است. عراق که از سال ها جنگ به شدت آسیب دیده و نیروی فراوری این کشور برای پوشش 40 میلیون جمعیتش کافی نیست، برای تأمین یک سوم از بخش نیروی این کشور، گاز و برق از ایران خریداری می نماید.

آمریکا در سال 2018 بخش انرژی ایران را هدف تحریم قرار داد اما با صدور معافیت های پی در پی، به عراق اجازه داد به واردات انرژی از ایران ادامه دهد.

با این حال این معافیت ها مسائل انرژی بغداد را به طور کامل حل ننموده است. اگرچه معافیت های آمریکا به عراق اجازه داده از همسایه اش انرژی وارد کند اما مانع از پرداخت هزینه واردات شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1400 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 405

به "آمریکا معافیت عراق از تحریم های ایران را 4 ماه تمدید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا معافیت عراق از تحریم های ایران را 4 ماه تمدید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید