احتمال فوران آتش فشانی که هزاران سال خاموش بوده

به گزارش دنیای ویدئو، ایرنا نوشت: مطالعه آتش فشان چیومدال (Ciomadul) در کشور رومانی نشان داده است که آتش فشان های خفته چطور با سرعت و قدرت می توانند فوران نمایند.

احتمال فوران آتش فشانی که هزاران سال خاموش بوده

چیومدال به عنوان یکی از جوان ترین آتش فشان های شرق مرکزی اروپا برای مدت حدود 30 هزار سال فوران ننموده است. در این حال یک گروه از دانشمندان اروپا به وسیله آنالیز زمین شناسی نور تازه ای بر چرخه فعالیت آتش فشانی چیومدال در طول مدت هزاران سال تابانده اند.

این محققان بطور خاص درصدد آنالیز تغییرات نوع فوران این آتش فشان در طول این مدت زمان طولانی، از نوع فوران بیرون ریز (effusive) به فوران انفجاری (explosive) بودند.

  • آزمایش پیروز سیستم موشک فریب لاکهید مارتین

ژابولک هارانگی ژئوشیمیست دانشگاه ایوتووش لوراند در مجارستان می گوید: در طول مدت حیات نزدیک به یک میلیون ساله این آتش فشان، چندین دوره طولانی خاموشی یا نهفتگی وجود داشته است، اما حتی بعد از ده ها هزار سال یا حتی در بعضی موارد بعد از مدت بیش از 100 هزار سال، فوران های آتش فشانی بار دیگر آغاز شده است.

این محققان اقدام به آنالیز دقیق کریستال ها و مواد معدنی در داخل سنگ های آتشفشانی در منطقه پیرامونی چیومدال کردند. ترکیب شیمیایی و محتوای آب این سنگ ها سرنخ هایی درباره شرایط فوران و زمان تشکیل آنها در اختیار کارشناسان قرار می دهد.

کارشناسان در گذشته تعیین نموده بودند که پیشتر یک دوره فوران های برون ریز وجود داشته است و اکنون محققان تمرکز خود را بر تازه ترین مورد فوران انفجاری از حدود 65 هزار سال تا حدود 30 هزار سال پیش معطوف کردند.

این تحلیل دو منطقه ماگما (گدازه) یک منطقه بالایی (با عمق 8 تا 12 کیلومتر) و یک منطقه پایینی (با عمق 16 تا 40 کیلومتر) را تعیین کرد.

این مساله ای شناخته شده است که فوران های انفجاری می توانند در آتشفشان هایی که برای مدت طولانی خاموش بوده اند روی دهند؛ بنابراین شناخت بیشتر این فرآیند ضروری و حیاتی است. هر چند به نظر نمی رسد که چیومدال به این زودی فوران کند، با این حال این یک مطالعه موردی مفید است.

یکی از راه های سودمندی این مطالعه این است که می تواند به تعیین کردن نشانه های یک فوران قریب الوقوع کمک رساند. در خصوص حدود هزار و 350 آتشفشان بالقوه فعال در سیاره زمین، برترین راه حفظ ایمنی دریافت هشدارهای زودهنگام است.

  • وحشت شدید آمریکا و کره جنوبی از این هواپیمای مخوف آقای اون!

  • نیسان آریا تاریخ ساز شد / عکس

  • نوع برخورد ژاپنی و آمریکایی با پدیده شگفت انگیزی که ابراهیم رییسی برایش شورای عالی تشکیل داد!

  • عجیب ترین محصول غول خودروساز انگلیسی که جهان را شگفت زده کرد!/عکس

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 28 آذر 1402 بروزرسانی: 28 آذر 1402 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 1131

به "احتمال فوران آتش فشانی که هزاران سال خاموش بوده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال فوران آتش فشانی که هزاران سال خاموش بوده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید