امنیت روانی، رسانه ملی و الزامات انتخاباتی
به گزارش دنیای ویدئو، تنها درهفته گذشته، اذهان مردم سرزمین من با سه موضوع مهم درگیر بود؛ مطالب منتشر شده مصاحبه آقای ظریف از ایران اینترنشنال، عذرخواهی ایرنا نسبت به خبر ادعای دستکاری هیات رئیسه مجلس در جداول بودجه، نامه نگاری ها به رئیس رسانه ملی درخصوص شاعر سه زبانه عتبات، ملا محمد بن سلیمان بغدادی مشهور به فضولی.
این سه تیتر، بخش های اصلی درگیری ذهنی مردم را تشکیل می داد وگرنه، کمبود شکر در ماه رمضان، توصیه به مصرف آبزیان به جای گوشت و مرغ، بحران کاغذ، دخالت دولت در امور شوراها و از همه مهم تر بحران کرونا، پیک چهارم ویروس موتاسیون یافته هندی و آفریقایی و واکسیناسیون نیز در زمره اخبار مهم مورد توجه مردم قرار داشت.
خارج از تبعات داخلی و تاثیرات بین المللی بعضی از این رویدادها، از آمریکا تا روسیه، تکذیب جان کری، تقاضای استعفای وی در سنا و مداخله بلینکن به نفع کری، در مسکو که روزنامه های آنها روسیه را در مرکز رقابت بین دستگاه ها در ایران دانسته اند اما آنچه مهم است، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، گروه های سیاسی برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی اقدامات متعدد و مشابهی را به انجام خواهند رساند و از همه کوشش خود برای تقویت نامزد مورد نظر و تخریب یا تخویف رقبا یا حتی قربانی کردن دوستان بهره خواهند برد.
در این میان، اولا آنچه باید برای همه گروه ها مهم باشد منافع ملی است. هیچ گروهی و جریانی حق ندارد برای تاثیر در انتخابات و افکار عمومی منافع ملی کشور را تهدید کند، چه برسد به آن که خلاف آن قدم بردارد. از یاد نبریم مستند به قانون اساسی سیاست های کلی نظام عرصه داخلی و خارجی مصوب رهبر معظم انقلاب است.
در موارد اجرایی نیز شورای عالی امنیت ملی که مصوبات آن نیز بعد از تایید رهبری لازم الاتباع می گردد، معین کننده است. براین اساس، هر نهادی که در عرصه سیاست خارجی فعال است، مجری است.
حال وزارت خارجه باشد یا دیگر نهادهای مربوط. جلوه دادن موضوعات مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به نحوی که این مکانیسم کارآمد نیست، با مسلک مقلدی همخوانی ندارد.
اگر صحبت و نظری بوده در بحث کارشناسی باید طرح و بحث می شده ولی وقتی تصمیمی در مراجع بالادستی اتخاذ شده همه نهادهای ذی نفع مکلف به اجرا، حمایت و پشتیبانی بوده و هستند.
اگر حرفی و حدیثی خدشه به این راهبرد اساسی وارد کند و در منظر ثالث بیرونی شبهه ایجاد کند، بدون تردید در خوشبینانه ترین قضاوت غیرمسؤولانه است.
در این عرصه، جای خالی منشور اخلاقی انتخابات که سال 1386 و توسط معاون وقت سیاسی وزیر کشور رونمایی شد، خالی است. منشوری که حرف اصلی آن پرهیز از تضعیف نظام و ترجیح منافع شخصی و گروهی بر مصالح و منافع ملی بود.
موضوع دوم، امنیت روانی مردمی است که دست به گریبان با گرانی و تورم، نبود شکر، دارو، کرونا و... هستند و با عملیات روانی رسانه های معاند نیز برای از بین بردن امید و نشاط روبرو هستند. باید برای آن تمهیدی اتخاذ کرد.
در این شرایط، رسانه ملی نقش بی بدیلی در پر کردن بسیاری از خلاهای فوق الذکر داشته و دقیقه به دقیقه وجودش به مردم آرامش می دهد. شاید به همین دلیل است که نوک پیکان دشمنان قسم خورده این آب و خاک، جام جم را نشانه گرفته است.
همان طور که رئیس رسانه ملی تا به امروز در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و کنار مردم ایستادن و اقدامات روشنگرانه،گام های استواری برداشته و شاید یکی از شاقول های مهم این استقلال و اولویت منافع ملی، انتقاد بالسویه و شدید از وی از طرف افراطیون جریان های سیاسی کشور است.
دکتر عسکری، در اجلاس اخیر افق رسانه، در تبیین سیاست های انتخاباتی 1400 برتکلیف رسانه ملی برای تحقق حضور پرشور مردم در انتخابات، کوشش برای تحقق عدالت رسانه ای، ترویج و تبیین گفتمان امام و رهبر معظم انقلاب مبتنی بر بیانیه گام دوم، آرایش رسانه ای کارآمد، پوشش رسانه ای منطقی و استدلالی به منظور ترغیب جریان های سیاسی و نامزدها به اخلاق انتخاباتی، افشاگری درباره عملیات روانی رسانه های معاند و روایت کارآمدی نظام تأکید کردند.
امیدوار یم با این رویکرد شاهد انتخاباتی پرشور و انتخابی اصلح باشیم تا دولتی در تراز انقلاب اسلامی و شایسته مردم ایران، مردمی که بنا به توصیف امام راحل، بهتر از ملت حجاز در عهد رسول ا... (ص) و مردم کوفه در عهد امیرالمومنین(ع)هستند، باشیم. بمنه و کرمه.
علی فهیم دانش - پژوهشگر حقوق و رسانه / روزنامه خبرنگاران
منبع: جام جم آنلاین