بخار بنزین چه خطراتی برای سلامت جامعه دارد؟، جلوگیری از آسیب های بنزینی با طرح کهاب

به گزارش دنیای ویدئو، بخار بنزین که تحت تأثیر عوامل مختلف از جمله گرمای هوا ایجاد می گردد آسیب های فیزیولوژیکی، زیست محیطی و مالی زیادی به دنبال دارد که طرح هایی برای مقابله با آن در دست اقدام است.

بخار بنزین چه خطراتی برای سلامت جامعه دارد؟، جلوگیری از آسیب های بنزینی با طرح کهاب

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، با گسترش شهرنشینی یکی از مهم ترین موضوعاتی که مدیریت شهری را با چالش روبرو نموده تردد روزمره افراد است.

بعضاً در کلانشهرها، مدیریت شهری با اتخاذ تدابیری سعی بر کنترل رفت و آمدها دارد تا بتواند از ترافیک و ازدحام در محدوده های اداری، تجاری و تفریحی شهر جلوگیری کند. اجرای طرح های ترافیکی و تقویت سیستم حمل و نقل عمومی از مهم ترین این سازوکارها است.

با وجود تأمین خدمات حمل و نقل عمومی تردد خودروهای شخصی در ساعات مختلف شبانه روز در محدوده های مختلف امری اجتناب ناپذیر است که در این میان بروز آلودگی ناشی از تردد این خودروها و همچنین سوختگیری آنها منجر به بروز آلودگی های زیست محیطی خواهد شد.

بنزین به عنوان سوخت اصلی خودرو دارای آلایندگی های گوناگونی است. این سوخت فسیلی ترکیبی از هیدروکربن های نفتی با نقاط جوش متفاوت است که بعضی از آنها در شرایط محیطی مختلف از جمله گرمای هوا تبدیل به گاز شده و آسیب های گوناگونی را سبب می گردد.

آسیب هایی همچون فراوری ذرات ریز دوده، ایجاد باران های اسیدی، تخریب زیست بوم آبی و جنگلی، گرمایش زمین، اثرات مخرب بر سلول های گیاهی و جانوری تنها بخشی از اثرات زیست محیطی حاصل از فراوری و مصرف بنزین است.

بروز سرطان های پوستی، ریوی، جهش ژنتیکی، تولد نوزادان ناقص الخلقه، از دست دادن حافظه کوتاه مدت و ... نیز از جمله اثرات فیزیولوژیکی حاصل از بخار بنزین است.

علاوه بر این موارد بخار بنزین خود ضررهای مالی را نیز متوجه جامعه می نماید به طوری که اگر میانگین مصرف روزانه بنزین کشور 80 میلیون لیتر در نظر گرفته گردد با توجه به سه بار فراوری بخار در طی مراحل بارگیری، دریافت و توزیع، حدود 240 هزارمترمکعب بخار بنزین در یک روز به هوا می رود.

رامین عزتی عضو هیئت علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی در ارتباط با آسیب های زیست محیطی حاصل از بخار بنزین به خبرنگار خبرنگاران گفت: بخار حاصل از بنزین که تحت تأثیر گرما و یا سوختن آن ایجاد می گردد وارد اتمسفر شده و با بخارهای دیگر همچون بخار گازوئیل، نفت، مواد شیمیایی، کودهای صنعتی و ... مخلوط شده و ترکیب خطرناک تری را ایجاد می نماید.

وی ادامه داد: آلودگی ناشی از بخار بنزین علاوه بر این که به وسیله پوست جذب می گردد قابل استنشاق نیز بوده و به دلیل ریز بودن ذرات آن به راحتی در کیسه های هوا نفوذ می نماید.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی با اشاره به این مطلب که این ذرات برای گیاهان، حیوانات و انسان ها خطرناک است و احتمال بروز سرطان های مختلف را در انسان افزایش می دهد، گفت: مخاط و موهای بینی ذرات بیش از 5 میکرون را جذب و دفع نموده و اجازه ورود آن به دستگاه تنفسی را نمی دهد ولی ذرات حاصل از بخار بنزین بسیار ریز بوده و از مجاری بینی عبور می نماید.

عزتی توضیح داد: در صورتی که سیستم پالایش ما قوی باشد و این امکان نیز فراهم باشد تا بخار حاصل از انتشار بخار بنزین بازیافت گردد تا حد زیادی از آلایندگی آن کاسته خواهد شد.

با توجه به آسیب های چند بعدی حاصل از فرآیند انتقال بنزین از مبدأ تا رسیدن به دست مصرف نماینده طرحی با عنوان کهاب: برگرفته از ابتدای کلمات کاهش، راهنمایی، انتقال و بازیافت بخار بنزین در سال 1387 مصوبه هیئت دولت را دریافت نموده تا بتواند با اجرای آن از تبعات حاصل از بخار بنزین بکاهد.

داریوش گل علیزاده معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در ارتباط با طرح کهاب به خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران گفت: این طرح براساس دستورالعمل ماده 2 قانون هوای پاک بوده و از سال 86 شروع شده است و همچنین توانسته مصوبه هیئت وزیران را نیز دریافت کند. این طرح به دنبال آن است تا در سه مرحله از بارگیری سوخت تا ارائه آن به مشتریان بتواند بخارهای بنزین را که بیشتر تحت تأثیر گرما ایجاد می گردد مجدد به بنزین تبدیل نموده و مورد استفاده قرار دهد.

وی در ارتباط با پیاده سازی این طرح نیز بیان کرد: متأسفانه بنا به دلایلی این طرح پیشرفت خوبی نداشته است. حدود 97 درصد از انبارهای توزیع مجهز به تجهیزات طرح کهاب هستند اما تانکرهای انتقال به دلیل این که احتمال آن وجود دارد که بعدها تغییر کاربری دهند در پیاده سازی این طرح پیروز نبودند.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در ارتباط با تجهیز شدن صندلی های عرضه سوخت به امکانات طرح کهاب نیز اظهار کرد: تجهیز صندلی ها نیز چندان با پیروزیت همراه نبوده است زیرا صندلی های فعال برای مجهز شدن به این امکانات باید با انجام فعالیت های عمرانی، حدود یک سال فعالیت های خود را تعطیل شوند اما با برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شده تا سال 1401 کلیه صندلی ها نسبت به مجهز شدن این امکانات اقدام نمایند.

گل علیزاده ادامه داد: این طرح دارای صرفه مالی است و با توجه به اعلام آمادگی صندلی داران برای اجرای آن به دنبال آن هستیم تا موانع اجرای آن را برطرف کنیم.

وی توضیح داد: در حال حاضر صندلی داران بابت تبخیر بنزین، حق تبخیر دریافت می نمایند و با اجرای طرح کهاب از این پس این هزینه به صندلی دارانی ارائه می گردد که طرح را در صندلی هایشان به اجرا برسانند.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با اشاره به این مطلب که تکنولوژی این طرح در کشور وجود دارد، گفت: مسئله ای از لحاظ اجرای آن در شرایط تحریمی وجود ندارد. مجوزهای جدید بهره برداری از صندلی های عرضه بنزین نیز در حال حاضر منوط به اجرای طرح کهاب خواهد بود.

به نظر می رسد با وجودی که احتیاج اساسی برای پیشگیری از ایجاد آلودگی ثانویه ناشی از بخار بنزین در کشور احساس می گردد و این موضوع به دلیل اهمیت، مصوبه اش را نیز از سال 87 دریافت نموده شایسته است تا برای اجرای و برطرف موانع آن اقدامات فرابخشی و عاجل صورت پذیرد زیرا اجرای چنین طرحی هر چه بیشتر به طول بینجامد کشور را از لحاظ هزینه ها و آسیب های بیشتر زیست محیطی، درمانی و مالی متحمل خسارت خواهد نمود.

4105

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 9 آبان 1399 بروزرسانی: 9 آبان 1399 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 54

به "بخار بنزین چه خطراتی برای سلامت جامعه دارد؟، جلوگیری از آسیب های بنزینی با طرح کهاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخار بنزین چه خطراتی برای سلامت جامعه دارد؟، جلوگیری از آسیب های بنزینی با طرح کهاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید