بهرامی: نوسازی صنایع و فناوری اولویت پساتحریم ها در بخش صنعت، مکان یابی نامناسب پروژه ها عامل مسائل کمیابی آب

به گزارش دنیای ویدئو، کارشناس مسائل مالی گفت: دولت صنایع مختلفی مثل پتروشیمی، فولاد و صنایع آب بر سنگین را در کویر ایجاد نموده است در حالی که این صنایع را باید ...

بهرامی: نوسازی صنایع و فناوری اولویت پساتحریم ها در بخش صنعت، مکان یابی نامناسب پروژه ها عامل مسائل کمیابی آب

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

گروه اقتصادی خبرنگاران، یکی ازمقامات وزارت خارجه آمریکا از لغو بعضی تحریم ها اعم از نفتی، حمل ونقل، صنعت و خودروی ایران خبر داده است؛ مواردی که دولت آمریکا مایل به لغو آنهاست، هر چند خواست ما لغو کلیه تحریم هاست، اما دراین مصاحبه بر لغوتحریم های صنعت کشور و اینکه در صورت لغو این دسته از تحریم ها چه مواردی باید مورد نظرمان باشد تا به واسطه آن انقلابی در رشد و توسعه صنعت کشور ایجاد گردد را با عطا بهرامی؛ اقتصاد دان و استاد دانشگاه مطرح کردیم که جمع بندی آن در ادامه آمده است.

عطا بهرامی تحلیل خبر منتشر شده از یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا در مورد برطرف تحریم ها از بعضی بخش ها مثل صنایع، خودرو، نفت و... گفت: خبر منتشر شده درباره لغو تحریم ها از سوی آمریکا از دو جهت یا در دو نکته حائز اهمیت است. اول اینکه آمریکایی ها به صراحت اعلام نموده اند که به تحریم های سه گانه اصلی دست نمی زنند، یعنی آن ها را به هیچ وجه لغو نمی نمایند.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: از این رو می توان گفت دولت آمریکا همچنان روی موضوع تعلیق بعضی تحریم ها نه لغو کلیه تحریم ها تاکید دارد، پس باید مراقب این موارد باشیم که یک بار دیگر فریب آمریکایی ها را نخوریم و در دام دسیسه های آن ها به برجام بازنگردیم در حالی که چیزی عاید ما نشده باشد.

استاد اقتصاد در این باره تصریح نمود: آمریکایی ها از تعلیق تحریم ها و لغو بعضی تحریم ها آنگونه که مد نظرشان است هم زمانبندی می نمایند و هم اینکه موارد را به دلخواه خود انتخاب می نمایند، بنابراین نمی توان به برطرف تحریم ها در همه آنچه عنوان شده مثل اقتصادی و نفتی و صنایع و... چندان امیدوار بود. بحث مهم بعدی این است که اگر می توانیم تحریم ها را از جهت های دیگری بی اثر کنیم به هیچ وجه نباید مذاکره را فرسایشی و اقتصاد کشور را معطل آمریکا کنیم، اما بر فرض اینکه تحریم ها لغو گردد آن هم در بحث صنعت کشور، به چند نکته مهم باید توجه کرد.

عطا بهرامی اولویت اول صنعت کشور را اینگونه مطرح کرد: در صورت لغو تحریم ها اولین کاری که با واردات و آزاد سازی منابع ارزی باید انجام گردد؛ نوسازی صنایع کشوراست، به این دلیل که صنایع فعلی ما تقریبا متعلق به نسل دوم است، در حلی که صنایعی که در جهان مورد استفاده قرار می گیرد از دسته فناوری نسل چهارم است.

استاد اقتصاد دراین باره شرح داد: به این معنا که ما تقریبا نسبت به جهان در برخورداری از صنایع روز، دو نسل عقب هستیم، مثلا قطار های ما با سرعت 80 کیلومتر حرکت می نمایند، در حالی که در کشور های توسعه یافته که نسل چهارم در صنایع به کار گرفته شده قطار ها بالای 400 کیلومتر سرعت دارند.

عطا بهرامی با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه حمل ونقل خاطر نشان کرد: وقتی که ایران تحریم هواپیمایی بود دولت می توانست ظرفیت های اقتصادی خود را به سمت نوسازی ناوگان ریلی و حمل و نقل زمینی ببرد و توسعه واگن سازی را که در داخل کشور توانایی این موضوع وجود دارد را در دستور کار قرار دهد، اما متاسفانه از این موضوع غفلت کرد، از این جهت در صورت لغو تحریم های صنعتی و بازگشت دلار های کشور نوسازی صنایع اولویت مهمی برای ما به شمار می رود.

بهرامی درخصوص اهمیت جایابی برای صنایع کشور و مباحث هزینه بر بودن و کم هزینه بر بودن آن ها گفت: موضوع مهم دیگری که حتما باید لحاظ گردد بحث تغییر جای صنایع در ایران است. متاسفانه به دلیل بی تدبیری صنایع کشور در مناطقی ساخته شده که از پایه و اساس اشتباه بوده است، با اینکه دولت می داند که در جاسازی صنایع کشور اشتباه بزرگی نموده است، اما حاضر است برای عدم جبران اشتباه خود هزینه بسیاری به مردم تحمیل کند، اما جای صنایع را تغییر ندهد.

استاد اقتصاد در این باره خاطر نشان کرد: مثلا دولت صنایع مختلفی مثل پتروشیمی، فولاد و صنایع آب بر سنگین را در کویر ایجاد نموده است در حالی که این صنایع را باید در مناطق غیر کویری با مزیت های مخصوص این صنایع برپا می کرد، جای تاسف دارد که دولت حاضر به جا به جایی کارخانه ها نیست که هزینه آنچنانی ندارد، اما حاضر است میلیارد ها تومان هزینه انتقال آب به این مناطق کند.

وی دراین باره توضیح داد: متاسفانه به دلیل تداوم بی فکری ها در مناطق ذکر شده مردم بیش از پیش درگیر کم آبی و خشکسالی شده اند، کل قنانت ها و منابع آبی خشک شده اند و چندین استان درگیری این بی تدبیری ها شده اند. دراخرین پروژه هم 120 هزار میلیارد برای انتقال آب از خلیج فارس هزینه شده، در حالی که به خاطر اینکه کارخانه را جا به جا ننمایند فقط چند تریلیون خرج نموده اند، یعنی زیان مطلق.

کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر جانمای درست صنایع بعد از لغو تحریم ها گفت: اگر تحریم ها لغو گردد یک مساله مهم پیدا کردن جای مناسب برای ساخت کارخانه و صنایع است. مثلا چینی ها در نزدیکی های ایلام کارخانه کاشی سازی زده اند به این دلیل که هدف آن ها صادرات به عراق است، از این منظر کارخانه خود را کنار مرز ایران و عراق دایره نموده اند، شناسایی مکان احداث کارخانه موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم تا بهره وری بیشتری را نصیب صنایع کشور کنیم.

عطا بهرامی در انتها تاکید نمود: در نهایت باید روی مواردی، چون انتقال فناوری، بازسازی صنایع و مکان یابی مناسب صنایع در صورت لغو تحریم ها تاکید بیشتری داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 437

به "بهرامی: نوسازی صنایع و فناوری اولویت پساتحریم ها در بخش صنعت، مکان یابی نامناسب پروژه ها عامل مسائل کمیابی آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهرامی: نوسازی صنایع و فناوری اولویت پساتحریم ها در بخش صنعت، مکان یابی نامناسب پروژه ها عامل مسائل کمیابی آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید