تعداد دانش آموزان با احتیاج ویژه در کلاس بیش از 6 نفر نباشد

به گزارش دنیای ویدئو، تهران (پانا) - معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت تعداد مجاز در کلاس های دانش آموزان آسیب دیده بینایی شنوایی و کم توان ذهنی شش نفر بیشتر نباشد و اگر بیش از شش نفر باشند باید به دو گروه تقسیم شوند.

تعداد دانش آموزان با احتیاج ویژه در کلاس بیش از 6 نفر نباشد

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مجید هداوند درباره مقدار ساعت آموزش حضوری دانش آموزان با احتیاج ویژه در کلاس درس افزود: هر جلسه کلاس درس در فضای آموزشی دوره پیش دبستان و پایه های اول تا سوم ابتدایی 30 دقیقه، چهارم تا ششم 35 دقیقه و دوره های بالاتر تحصیلی را 45 دقیقه توصیه کردیم.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره شرایط آموزش حضوری در مدارس استثنایی گفت: پیرو بخشنامه وزارت آموزش و پرورش استلزاماتی درباره چگونگی حضور دانش آموزان استثنایی، در گروه های مختلف و در دوره های تحصیلی گوناگون به استان ها اعلام شده است.

وی افزود: ما تاکید کردیم که مدارس استثنایی طبق بخشنامه های وزارت آموزش و پرورش درباره الگوی فعالیت های آموزشی تربیتی مدارس در شرایط کوید 19 و بخشنامه معاونت متوسطه در مورد بازگشایی عمل نمایند.

هداوند با اشاره به بازگشایی آرام مدارس استثنایی گفت: در ارتباط با دانش آموزان استثنایی تاکید شده، اصل بر سلامت و ایمنی دانش آموزان و معلمان است، بنابراین اعلام شده که آموزش به شیوه حضوری در مدارس به صورت خیلی آرام و تدریجی باشد.

وی با تاکید بر واکسیناسیون تمام افراد مرتبط با دانش آموزان استثنایی گفت: حتما مدیران مدارس نسبت به واکسیناسیون کامل نیرو های اداری آموزشی، توانبخشی مدرسه و رانندگان سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان نظارت داشته باشند، زیرا دانش آموزان ما جهت ورود به مدرسه احتیاج به سرویس ایاب و ذهاب دارند. در این زمینه حتی ابلاغ اعتبار هم به استان ها شده است.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: بعلاوه باید پروتکل های بهداشتی را در سرویس های ایاب و ذهاب لحاظ نمایند. علاوه بر این ما تاکید کردیم که دروس کارگاهی هنرستان های استثنایی و دوره دوم متوسطه کار و دانش خاصِ دانش آموزان با احتیاج ویژه با رعایت پروتکل های بهداشتی و فواصل اجتماعی به شیوه حضوری ارائه گردد.

وی درباره ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان با احتیاج ویژه اظهار داشت: آموزش در مراکز آموزشی و توانبخشیِ دانش آموزان با مسائل ویژه یادگیری به شکل حضوری است، زیرا آموزش آن ها به شکل انفرادی است.

هداوند درباره ظرفیت آموزش حضوری برای مدارس استثنایی گفت: مدارس استثنایی با جمعیت تا 50 نفر را با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دستورالعمل های بهداشتی به صورت حضوری برگزار می شوند. البته تاکید کردیم که تعداد مجاز در کلاس های دانش آموزان آسیب دیده بینایی شنوایی و کم توان ذهنی شش نفر بیشتر نباشد و اگر بیش از شش نفر باشند باید به دو گروه تقسیم شوند.

وی در مورد مقدار حضور سایر دانش آموزان در کلاس درس گفت: در گروه های طیف اتیسم، جسمی حرکتی و چند معلولیتی حداکثر باید سه نفر در کلاس درس حضور داشته باشند، اگر بیش از سه نفر باشند باید به دو گروه تقسیم شوند.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مورد زمان کلاس های حضوری اظهار داشت: به مدارس اعلام شده زمان کلاس های حضوری را کوتاه تر در نظر بگیرند. بعلاوه امکان تهویه و رعایت دستورالعمل های بهداشتی به عهده شورای مدرسه و مدیر مدرسه است.

هداوند اعلام نمود: هر جلسه کلاس درس در فضای آموزشی دوره پیش دبستان و پایه های اول تا سوم ابتدایی 30 دقیقه، چهارم تا ششم 35 دقیقه و دوره های بالاتر تحصیلی را 45 دقیقه توصیه کردیم.

وی افزود: اگر تعداد دانش آموزان بیش از 50 نفر باشد باید گروه بندی ها مطابق بخشنامه الگوی فعالیت های آموزشی وزارتخانه انجام گردد. اولویت تشکیل کلاس ها با نوآموزان و دانش آموزان پیش دبستانی پایه های اول و دوم است.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش گفت: نظارت بر نحوه آموزش دانش آموزان تلفیقی- فراگیر و بعلاوه دانش آموزان با کم توانی ذهنی که در مدارس روستایی و صعب العبور مشغول به تحصیل هستند به عهده مدیر مدرسه پشتیبان است. ما دستورالعمل ارائه خدمات توانبخشی را ارسال کردیم، به این منظور که در صورت باز بودن مراکز آموزشی به شکل حضوری، باید بحث غربالگری و معاینات دانش آموزان رو در رو انجام گردد.

وی در پاسخ به این سوال که اکنون چند درصد دانش آموزان استثنایی در مدارس حاضر هستند؟ گفت: در این دو، سه هفته ای که از مهرماه گذاشته ما مدارس زیر 50 نفر را آنالیز کردیم، تقریبا بین 30 تا 35 درصد به شکل حضوری آموزش دیدند. سایر موارد هم به شکل ترکیبی و غیرحضوری بوده است.

هداوند در پاسخ به این سوال که آیا با آغاز آموزش حضوری، رویه آموزش مجازی برای دانش آموزان استثنایی ادامه خواهد داشت؟ گفت: آموزش مجازی در هر صورت جزو لاینفک آموزش حتی پس از دوره کرونا خواهد بود. وی افزود: ما 32 پایگاه آموزش مجازی در استان ها راه اندازی کردیم که از این به بعد معلمان و همکاران توانبخشی ما بتوانند محتوا های الکترونیکی فراوری نمایند.

هداوند در پاسخ به این سوال که از سوی معاونت سلامت وزارت آموزش و پرورش اعلام شده که دانش آموزان استثنایی در اولویت دریافت واکسن هستند. واکسیناسیون این دانش آموزان به چه صورتی پیش می رود و تا به امروز چه تعداد واکسینه شده اند؟ گفت: نزدیک به صد در صد معلمان ما دز اول واکسن را دریافت نموده و بعضی هم اکنون دز دوم را دریافت می نمایند، اما در مورد دانش آموزان، ما پیگیری هایی کردیم که دانش آموزان استثنایی و خانواده های آن ها حتما تحت واکسیناسیون قرار بگیرند. بعد از اینکه دولت اظهار داشت که همه دانش آموزان بالای 12 سال می توانند واکسن بزنند، مشغول جمع آوری آمار هستیم.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش در انتها گفت: در حال حاضر بیش از 80 هزار دانش آموز در مدارس خاص استثنایی ما هستند و نزدیک به هفتاد هزار دانش آموز به صورت تلفیقی و فراگیر در مدارس عادی حضور دارند. تقریبا نزدیک به 150 هزار دانش آموز با احتیاج ویژه در بیش از 1700 مدرسه استثنایی در مهر 1400 هستند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 675

به "تعداد دانش آموزان با احتیاج ویژه در کلاس بیش از 6 نفر نباشد" امتیاز دهید

2 کاربر به "تعداد دانش آموزان با احتیاج ویژه در کلاس بیش از 6 نفر نباشد" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعداد دانش آموزان با احتیاج ویژه در کلاس بیش از 6 نفر نباشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید