تنفس بسیار سریع یا هیپرونتیلاسیون

به گزارش دنیای ویدئو، هیپرونتیلاسیون یعنى تنفس سریع. اضطراب عامل اصلى است. هنگامى که مردم مى ترسند، عمیق و تند نفس مى کشند اگر چه حتى احتیاج به اکسیژن زیادى هم نداشته باشند. این کار باعث خروج دى اکسیدکربن زیادى مى گردد و از دست رفتن دى اکسیدکربن، خون را قلیایى مى کند که در نتیجه علایم حمله دردناک ظاهر مى گردد. دوره هاى هیپرونتیلاسیون مى تواند ساعت ها و گاهى 20 تا 30 دقیقه طول بکشد، اما در بیماران مى تواند به مقدار ى ساعت ها به نظر مى آید.

تنفس بسیار سریع یا هیپرونتیلاسیون

تنفس بسیار سریع یا هیپرونتیلاسیون

8 راه براى غلبه بر آن

هیپرونتیلاسیون یعنى تنفس سریع. اضطراب عامل اصلى است. هنگامى که مردم مى ترسند، عمیق و تند نفس مى کشند اگر چه حتى احتیاج به اکسیژن زیادى هم نداشته باشند. این کار باعث خروج دى اکسیدکربن زیادى مى گردد و از دست رفتن دى اکسیدکربن، خون را قلیایى مى کند که در نتیجه علایم حمله دردناک ظاهر مى گردد. دوره هاى هیپرونتیلاسیون مى تواند ساعت ها و گاهى 20 تا 30 دقیقه طول بکشد، اما در بیماران مى تواند به میزان ى ساعت ها به نظر مى آید.

در داخل یک کیسه کاغذى نفس بکشید.

این روش به مدت طولانى درمان اصلى هیپرونتیلاسیون بود. نفس کشیدن در داخل کیسه کاغذى اجازه مى دهد که دى اکسیدکربن خروجى در هنگام هیپرونتیلاسیون دوباره جذب بدن گردد.

دکتر هریسون مى گوید: دمیدن داخل کیسه کاغذى، ایده ى خوبى است. البته به شرطى که هیپرونتیلاسیون شما قبلا به وسیله پزشک ارزیابى و اطمینان حاصل شده باشد که مشکل جدى اى در کار نیست. بیشتر این افراد مى توانند از روش بالا استفاده نمایند اما تعداد کمى هم مسائل جدى تر دارند.

واریز مى گوید: استفاده از کیسه کاغذى نه تنها جلوى حملات را گرفته بلکه اثر پیشگیرانه هم داشته است. وى مى گوید: وقتى هر روز این مشکل را داشتم با خودم یک کیسه کاغذى حمل مى کردم و فکر اینکه من این کیسه کاغذى را با خود حمل مى کنم خودش یاری بزرگى بود.

بنشینید، آرام باشید و استراحت کنید.

شما باید سرعت تنفس را آهسته کنید. هر چه قدر عصبى تر باشید، تندتر نفس مى کشید.

تمرین کنید به طور طبیعى نفس بکشید.

نفس ها را زیاد عمیق نکنید و نفس هاى کوتاه هم نکشید. به طور طبیعى نفس بکشید. هر 6 ثانیه یک تنفس و یا در دقیقه 10 تنفس، مناسب است. این کار را 2 بار در روز انجام دهید. هر جلسه 10 دقیقه.

به ماوراى خود فکر کنید.

واریز مى گوید: هنگامى که من براى اولین بار دچار هیپرونتیلاسیون شدم، فکرم مشغول احتمال حمله ى دیگر شد و چندین بار دیگر دچار آن شدم. بنابراین اگر در تمرینات روى تنفس تان تمرکز کنید، تمام وقت را صرف تفکر درباره ى تنفس و امکان هیپرونتیلاسیون نکنید.

ورزش کنید.

ورزش، اضطراب را کاهش مى دهد و بیماران را در برخورد با مسأله آماده تر مى کند. مخصوصا اگر هنگام ورزش ضربان قلب بالا برود تند نفس کشیدن کمى مفید است.

هشدار پزشکى

بگذارید پزشک تشخیص دهد.

هنگامى که شما به طور طبیعى نفس مى کشید، ولى ناگهان تنفس تان تند و خارج از کنترل مى گردد و قلب تان به تپ تپ مى افتد و انگشتان تان گزگز مى کند کف دستان تان عرق مى کند. این احساس را دارید که گویى در حال مرگ هستید. اما از قضا شما زنده مى مانید تا مالیات سال دیگر را هم پرداخت کنید!

هیپرونتیلاسیون در اغلب موارد به خاطر اضطراب ایجاد مى گردد. اما اگر هرگز دچار آن نشده اید باید به پزشک مراجعه کنید. اگر چه غیر شایع است ولى هیپرونتیلاسیون مى تواند در ارتباط با بیمارى هاى ریوى، عفونت هاى خونى و حتى مسمومیت باشد. حتى ممکن است با داشتن احساس حمله ى قلبى، واقعا حمله ى قلبى در کار باشد، البته اگر چه احتمالا چیز جدى نیست اما تشخیص قطعى را به پزشک تان محول کنید.

از شرایط هاى ناراحت نماینده اجتناب کنید.

یعنى خود را در میان شلوغى و جمعیت گیر نیندازید؛ شرایط هایى که هیپرونتیلاسیون را تحریک مى کند بشناسید و آن ها را حذف کنید یا کاهش دهید. براى مثال اگر از گربه هاى سیاه ترس دارید و تماشا آن ها باعث هیپرونتیلاسیون در شما مى گردد، از برخورد با آن ها خوددارى کنید.

مصرف کافئین خود را قطع کنید.

این ماده ى محرک مى تواند هیپرونتیلاسیون را تحریک کند. مراقب مصرف قهوه، چاى، کولا و شکلات باشید.

منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا ،مترجمان : دکتر حسن کریمی یزدی و دکتر پدرام مصطفایی ،انتشارات سپهر اندیشه - 1387

منبع: راسخون
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 646

به "تنفس بسیار سریع یا هیپرونتیلاسیون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنفس بسیار سریع یا هیپرونتیلاسیون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید