خستگی مفرط نشانه چیست؟

به گزارش دنیای ویدئو، خستگی مفرط نشانه چیست؟ آیا فکر می کنید که نشات گرفته از تنبلی افراد است؟ در بسیاری موارد خستگی می تواند نشانه مسائل جسمی خاصی باشد نه صرفا تنبلی!

خستگی مفرط نشانه چیست؟

خبرنگاران | سرویس سلامت - هر انسانی خسته می گردد. خستگی نوعی احساس نداشتن نیرو است که می تواند ناشی از یک فعالیت جسمی سنگین، کمبود خواب یا فعالیت فکری زیاد باشد. این احساس طبیعی است تا زمانی که خودمان بخاطرش تعجب کنیم! یعنی احساس کنیم این میزان خستگی زیادی است در حالی که کاری انجام نداده ایم که خسته مان کند یا حتی تازه از خواب بیدار شده ایم. به این احساس، خستگی مفرط می گویند که می تواند نشانه یک سری مسائل باشد.

خستگی مفرط نشانه چیست؟

اگر خواب شب شما 7-8 ساعت است و صبحانه های کاملی می خورید (یعنی صبحانه تان صرفا میوه، سبزیجات و غذا های شیرین نیست) و دچار خستگی مفرط هستید باید به یکی از این موارد شک کنید و در جهت شناسایی این مسائل با پزشک مشورت کنید:

کم خونی و خستگی مفرط

سلول ها برای این که بتوانند فعالیت نمایند به اکسیژن احتیاج دارند و این اکسیژن به وسیله خون در اختیار آن ها قرار می گیرد. وقتی کم خون باشید پس اکسیژن و مواد غذایی کمتری به سلول ها می رسد و مشخصا از فعالیت آن ها کاسته می گردد؛ بنابراین احساس خستگی می کنید بدون اینکه فعالیتی نموده باشید.

بیشتر بخوانید: علائم کم خونی چیست؟ + عوامل ایجاد انواع آن

عفونت پنهان

ممکن است بدن تان در حال مبارزه با یک عفونت نهانی باشد مثل عفونت ادرار؛ و شما هیچ نشانه دیگری هم از این عفونت نبینید. بهترین گزینه برای شما دادن یک آزمایش خون و ادرار است تا هم کم خونی شما چک گردد هم این که بدن تان در حال مبارزه با عفونتی هست یا خیر.

کم کاری تیروئید

غده تیروئید سوخت و ساز بدن شما را کنترل می نماید و با ترشح هورمون ها به سلول ها دستور می دهد که کمتر سوخت و ساز نمایند یا بیشتر. به همین علت اگر دچار کم کاری تیروئید باشید، بیشتر احساس خستگی خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: تفسیر آزمایش تیروئید؛ تیروئیدم کم کار است پا پرکار؟

آپنه یا قطع تنفس در خواب

ممکن است با تعجب بپرسید مگر می گردد کسی تنفسش در خواب قطع گردد و متوجه نگردد؟ بله این مشکل بعضا برای اشخاصی که خروپف می نمایند و اضافه وزن دارند به وجود می آید. البته همه کسانی که خروپف می نمایند دچار این مشکل نیستند. ولی بهتر است با یک تست خواب چک بشوند، چون رفته رفته این قطع تنفس باعث ایجاد اختلال در کارکرد ارگان هایی چون مغز و قلب می گردد. خستگی مفرط می تواند تنها یک نشانه اولیه باشد.

بیشتر بخوانید: آپنه خواب مانع رشد مغز کودک گردد

دیابت و احساس خستگی مفرط

وقتی که گلوکز توسط سلول ها مصرف نگردد پس سلول ها از کجا انرژی بیاورند؟ دیابت یکی از عوامل مصرف نشدن گلوکز توسط سلول هاست؛ بنابراین افرادی که دیابت دارند به دفعات دچار احساس خستگی می شوند.

حساسیت های غذایی و آلرژی

سیستم ایمنی بدن انسان موقع بروز حساسیت به شدت مشغول مبارزه با عوامل آلرژی زا می گردد و همین عامل باعث می گردد وقتی شخصی آلرژی دارد به شدت احساس خستگی کند. خستگی در اثر حساسیت ها به خصوص در خصوص حساسیت های غذایی رایج است و ممکن است شما همواره بعد از خوردن یک خوراکی خاص احساس خستگی کنید. پس باید مطلع باشید که به آن خوراکی حساسیت دارید.

بیماری های قلبی

وقتی قلب نتواند به خوبی خون را به سراسر بدن پمپاژ کند و سلول ها نتوانند اکسیژن و غذای کافی دریافت نمایند خستگی به سراغ شما می آید. پس باید حواس تان به قلب تان باشد. این مشکل مخصوصا در سنین بالا دامنگیر افراد می گردد. بهتر است بدن تان را از قبل از رسیدن به این سنین به ورزش عادت داده باشید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بیماری های قلبی و عروقی؛ علت، علائم و راه های درمان

اعتیاد و خستگی مفرط

باورتان می گردد معتاد شده باشید و خودتان خبر نداشته باشید؟ اگر مدت زیادی داروی خاصی را مصرف می کردید و حالا کنارش گذاشته اید باید به این نکته هم توجه کنید و در خصوصش از پزشک تان سوال بپرسید. مصرف زیاد کافئین هم همین حالت را برای بدن به وجود می آورد. کافئین در حالت عادی باید خستگی را از بدن تان در بیاورد. ولی وقتی زیاد مصرف گردد نه تنها شاداب تان نمی نماید که برعکس، خواب آلود می شوید. پس به فکر ترک باشید و در خوردن قهوه، چایی و شکلات تجدید نظر کنید.

بیشتر بخوانید: علائم اعتیاد به مواد مخدر چیست؟

خستگی مفرط نشانه افسردگی

اگر جسمی سالم دارید ممکن است این احساس نشات گرفته از روح بیمار شما و یکی از علائم افسردگی باشد. نداشتن انگیزه، افکار منفی که نه تنها روح که حتی جسم را تحلیل می برند و حس پوچی باعث می گردد هیچ دلیلی برای سرحال بودن نداشته باشید و ترجیح بدهید مدام در رخت خواب تان به این طرف و آن طرف غلط بزنید.

کمبود آب هم خسته اتان می نماید

کافی است آب بدن تان 2٪ کمتر از آن چیزی که باید باشد بگردد. احساس خستگی به سراغ تان می آید. شاید سبک زندگی شما به گونه ایست که اصلا فراموش می کنید آب بخورید. به هر حال برای اینکه بدانید این موضوع چقدر مهم است باید بگوییم کمبود آب در بدن شما رفته رفته باعث می گردد خون تان غلیظ گردد و به قلب تان فشار می آورد در نتیجه شما بسیار مستعد ابتلا به بیماری های قلبی می شوید. اصلا همین غلظت خون خودش باعث می گردد سلول ها نتوانند به خوبی غذا و اکسیژن دریافت نمایند.

سندرم خستگی مزمن

حالا اگر شما یک چکاپ کامل دادید و هیچ مسئله ای نداشتید چه؟ آنوقت باید به سندرم خستگی مزمن شک کرد. همین که بدون انجام هیچ کاری خسته باشید به طوری که نتوانید از عهده کار های روزانه تان بر بیایید بزرگترین دلیل برای سندرم خستگی است. پس ابتدا باید تمام عوامل را آنالیز نموده و تحت نظر پزشک در جهت بهبود اوضاع تان اقدام کنید. اگر هیچ تغییری حاصل نشد مطمئن شوید که دچار سندرم خستگی مزمن هستید.

و در آخر ...

فقط می توانیم به شما بگوییم که... خسته نباشید!

اگر شما هم دچار این مشکل بوده اید و ریشه یابی اش نموده اید یا سوالی در این زمینه دارید آن را حتما در بخش نظرات سایت خبرنگاران با ما در میان بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 329

به "خستگی مفرط نشانه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خستگی مفرط نشانه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید