شناسایی یک مولکول چربی سوز که می تواند با چاقی مبارزه کند

به گزارش دنیای ویدئو،
  • در سراسر دنیا، تقریبا 40 درصد از بزرگسالان دارای اضافه وزن و 13 درصد چاق هستند.
  • چاقی یک عامل خطر برای تعدادی از مسائل سلامتی است، اما بسیاری از افراد کاهش وزن را سخت می دانند.
  • یک مطالعه نو نشان داده است که سلول های چربی قهوه ای رنگ، مولکولی فراوری می نمایند که به چربی سوزی یاری می نماید.
  • این کشفیات می تواند به درمان های نوی برای یاری به مبارزه با چاقی و اضافه وزن یاری کند.

بر اساس گزارش منبع معتبر سازمان بهداشت دنیای (WHO)، چاقی از سال 1975 در سراسر دنیا سه برابر شده است. چاقی و اضافه وزن در کشورهای با عایدی بالا شیوع بیشتری دارد، اما این بعلاوه در کشورهای با عایدی پایین و میانه به سرعت در حال افزایش است.

شناسایی یک مولکول چربی سوز که می تواند با چاقی مبارزه کند

بیش از 40% بزرگسالان در حال حاضر اضافه وزن دارند و حدود 13 درصد چاق هستند. چاقی و اضافه وزن خطرهای زیادی برای سلامتی دارد، از جمله بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع 2، بیماری کلیوی و بعضی سرطان ها.

افراد چاق که مایل به کاهش وزن هستند می توانند این کار را به وسیله موارد زیر انجام دهند:

• تغییرات رژیم غذایی - کاهش غذاهای فرآوری شده و اتخاذ یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات تازه
  • افزایش فعالیت بدنی
  • داروهای کاهش وزن، مانند اورلیستات (Xenical)
  • جراحی چاقی، مانند باند معده یا بای پس معده
  • درمان های هورمونی

این روش ها می توانند یاری نماینده باشند، اما برای بسیاری از افراد، حفظ کاهش وزن نیز می تواند کاری سخت باشد.

اکنون، تیمی از دانشگاه بن آلمان، مولکولی را شناسایی نموده اند که می تواند به سوزاندن چربی یاری کند. یافته های این مطالعه که در مجله NatureTrusted Source منتشر شد، ممکن است به درمان جدیدی برای چاقی اشاره کند.

سلول های چربی قهوه ای رنگ

مردم و بیشتر پستانداران دیگر دارای دو نوع سلول چربی یا بافت چربی هستند. سلول های چربی سفید، انرژی را ذخیره می نمایند. سلول های چربی قهوه ای این انرژی را برای فراوری گرما می سوزانند. با این حال، این سلول های چربی قهوه ای آنچنان مورد احتیاج نیستند مگر اینکه محیط سرد باشد.

انسان های امروزی رژیم غذایی پر انرژی تری می خورند و کمتر از اجدادمان جابجا می شوند، به این معنی که ما واقعاً از سلول های چربی قهوه ای خود استفاده نمی کنیم و سلول های چربی سفید را انباشته می کنیم که منجر به افزایش وزن می گردد. سلول های چربی قهوه ای فراوان که نوزادان را گرم نگه می دارند به تدریج از کار می افتند و از بین می فرایند.

دکتر میرعلی، جراح چاقی و مدیر پزشکی کاهش وزن بیان می نماید:

مدت هاست تعیین شده است که سلول های چربی قهوه ای مملو از میتوکندری هستند که منبع انرژی و گرما هستند. سلول های چربی قهوه ای بیشتر در نوزادان دیده می گردد و با افزایش سن کاهش می یابند.

تعداد افرادی که در سراسر دنیا چاقی شدید دارند همچنان در حال افزایش است. به همین علت است که دانشمندانی مانند دکتر الکساندر فایفر، نویسنده این مطالعه، از موسسه فارماکولوژی و سم شناسی در دانشگاه بن آلمان، در پی موادی هستند که چربی قهوه ای را تحریک نموده و در نتیجه چربی سوزی را افزایش دهند.

یک مولکول قدرتمند

در یک مطالعه سلولی، محققان کشف کردند که اگر سلول های چربی قهوه ای فعال شوند، مقادیر زیادی اینوزین ترشح می نمایند که یک منبع مطمئن پورین طبیعی است. سپس اینوزین سلول های چربی قهوه ای دیگر را برای آغاز سوزاندن انرژی فعال می نماید و بعلاوه بعضی از سلول های چربی سفید را به سلول های چربی قهوه ای تبدیل می نماید.

آنها سپس اثر اینوزین را در موش ها آنالیز کردند. مصرف اکسیژن موش هایی که به آنها اینوزین تزریق شد، به طور قابل توجهی بیشتر از موش هایی بود که تزریق نشده بودند، که نشان دهنده مصرف انرژی بالاتر است. موش ها بعلاوه سلول های چربی قهوه ای بیشتری فراوری کردند.

علاوه بر این، موش هایی که تحت درمان با اینوزین قرار گرفتند، در حالی که رژیم غذایی پرچرب داشتند، در مقایسه با گروه دیگر، علیرغم دریافت غذای یکسان، وزن کم کردند.

محققان بر این باورند که این مشاهدات می تواند ارزش درمانی بالقوه اینوزین را به عنوان درمانی برای چاقی نشان دهد.

درمان چاقی بالقوه

این مطالعه گامی عالی برای یافتن راهی برای تحریک سلول های چربی قهوه ای است. سؤالاتی که باقی می ماند این است: چقدر این روش برای انسان ها کاربردی و مؤثر است و با این نوع درمان، یک فرد چقدر وزن کم می نماید؟

• دکتر میرعلی

به نظر می رسد اینوزین زمانی که در مایع خارج سلولی باشد بیشترین تاثیر را دارد. هم موش ها و هم انسان ها دارای یک مولکول انتقال در غشای سلولی هستند که به وسیله آن اینوزین وارد سلول ها می گردد. محققان موش ها را با دارویی به نام دی پیریدامول درمان کردند که این ناقلان را مهار می نماید. دی پیریدامول یک درمان تایید شده برای اختلالات لخته شدن خون در افراد است.

موش هایی که تحت درمان با دی پیریدامول قرار گرفتند، انرژی بیشتری نسبت به گروه دیگر سوزاندند.

در حدود 2 تا 4 درصد افراد، این مولوکلول های انتقال کمتر فعال هستند، که باعث می گردد نسبت به افرادی که انتقال فعالتری دارند، تمایل به لاغری بیشتری داشته باشند. بنابراین، محققان پیشنهاد می نمایند که مهار ناقل ها ممکن است راهی برای تحریک انرژی سوزی باشد.

بسته به تحقیقات بیشتر برای تایید یافته ها، آنها پیشنهاد می نمایند که این دارو می تواند مبنایی برای درمان چاقی باشد.

دکتر میرعلی موافقت کرد: اگر این روش ثابت شده بالینی برای تحریک سلول های چربی قهوه ای و در نتیجه افزایش مصرف انرژی باشد، می تواند روش بالقوه ای برای کاهش وزن بسیاری از افراد باشد که با چاقی مبارزه می نمایند.

با این حال، دکتر فایفر هشدار می دهد که بعید است یک قرص به تنهایی بتواند راه حلی برای بیماری همه گیر چاقی در دنیا باشد.

منبع: فوت و فن / medicalnewstoday.com