چگونه از کلیه ها در ماه رمضان محافظت کنیم؟

به گزارش دنیای ویدئو، در ماه مبارک رمضان به دلیل شرایط خاص آن، به منظور حفظ سلامت بدن، توجه به بعضی نکات لازم است.

چگونه از کلیه ها در ماه رمضان محافظت کنیم؟

به گزارش خبرنگاران، خبرنگاران، بسیاری از ما نمی دانیم چگونه از کلیه های خود محافظت کنیم تا آن ها، به ویژه هنگام روزه داری در ماه مبارک رمضان عملکرد خوبی داشته باشند؛ به گونه ای که گاهی اوقات از سوزش ادرار و همچنین درد شدید در پهلو های خود رنج می بریم.

در این گزارش، بعضی از نکات و مراحل محافظت از کلیه ها در ایام روزه داری ماه رمضان به شما ارائه می گردد:

1- مصرف نمک را محدود کنید:

استفاده زیاد از نمک نه تنها برای فشار خون مضر است، بلکه به کلیه ها نیز آسیب می زند. دکتر مونتیمایور می گوید: اگر شما در غذای خود نمک زیاد ریخته باشید، فرقی ندارد که مثلا با آب زیاد شوری آن را برطرف کنید، در هر صورت شما آن مقدر نمک را جذب خواهید کرد.

2- محدود کردن مصرف غذا های غنی از پروتئین:

دکتر مونتیمایور به عنوان متخصص کلیه و استاد فیزیولوژی، شرح می دهد که پروتئین زیاد باعث می گردد کلیه ها دو برابر بیشتر از حد طبیعی کار نمایند که این باعث فشار بر آن ها و درد شدید در این ناحیه می گردد؛ بنابراین، ما توصیه می کنیم که یک رژیم غذایی متعادل متشکل از برنج، سبزیجات، ماهی و میوه ها داشته باشید.

3- فشار خون خود را روی 80/ 130 یا پایین تر از آن حفظ کنید:

اگر فشار خون از 140/90 بیشتر باشد، این امر می تواند ظرف پنج سال باعث آسیب به کلیه گردد. کلیه ها با فشار خون 130/80 یا کمتر کاملا کار خود را انجام می دهند. برای یاری به کنترل فشار خون، باید نمک مصرفی خود را محدود کنید، وزن خود را کاهش دهید و در صورت احتیاج از دارو های فشار خون بالا بهره ببرید.

4- سطح قند خون خود را زیر 120 میلی گرم در دسی لیتر نگه دارید:

دیابت و فشار خون بالا دو دلیل اصلی نارسایی کلیه هستند. دیابت تقریبا بر تمام سیستم های بدن تاثیر می گذارد، بنابراین، ما به افراد دیابتی در ماه رمضان توصیه می کنیم رژیم غذایی، ورزش و استفاده از دارو های دیابت را دنبال نمایند.

5- نوشیدن هشت لیوان آب در روز:

نوشیدن روزانه هشت لیوان آب از افطار تا سحر توصیه می گردد. نوشیدن آب کافی همچنین از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می نماید. سنگ کلیه یک شرایط دردناک است که در صورت عدم درمان، می تواند منجر به نارسایی کلیه گردد.

6 - محدود کردن مصرف مسکن ها:

دکتر مونتیمایور می گوید که مصرف مسکن ها مانند اسید مفنامیک، ایبوپروفن و سیلوکوکسین برای مدت طولانی می تواند باعث از بین رفتن و کاهش کارآیی کلیه گردد؛ بنابراین مصرف این دارو ها نباید بیشتر از یک هفته به طول انجامد.

7 -از مصرف دوز های بالای ویتامین ها خودداری کنید:

بعضی از افراد علاقه دارند که دوز های بالای ویتامین C مثلا در دوز 2000 میلی گرم را مصرف نمایند که متخصصین نسبت به عوارض آن هشدار می دهند و می گویند که مصرف بیش از حد ویتامین C منجر به تشکیل سنگ کلیه می گردد، بنابراین مصرف این قرص ها با دوز 500 میلی گرم یا کمتر امن تر است.

8- برای محافظت از کلیه به مکمل های تغذیه ای اعتماد نکنید:

به گفته دکتر مونتیمایور، هیچ مکمل غذایی کاملا اثبات شده علمی وجود ندارد که از کلیه ها محافظت کند.

9 - آزمایش کلیه انجام دهید:

آزمایش های ساده مانند آزمایش کامل گروه خون مورد تاکید است؛ به گونه ای که با این آزمایش ها پروتئین موجود در خون شناسایی شده و فرد از احتمال وجود مشکل در کلیه های خود مطلع می گردد.

منبع:

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 13 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1400 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 420

به "چگونه از کلیه ها در ماه رمضان محافظت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از کلیه ها در ماه رمضان محافظت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید